HET KOLONIEPAD

42 kilometer genieten van natuur en cultuur, wandelend tussen de in 2021 uitgeroepen Unesco Werelderfgoed Koloniën Frederiksoord en Veenhuizen

Met wandelmaat Ingrid ben ik op weg naar de provincie Drenthe om de komende dagen het recent geopende nieuwe lange-afstand-wandelpad, het Koloniepad, te ontdekken.

Als we rond een uur of twee in Frederiksoord arriveren, melden we ons bij het ‘Huis van Weldadigheid’ waarin het Museum de Proefkolonie, een Tourist Info Punt, museumwinkel en Grand Café zijn gevestigd. Na een versnapering in het gezellige restaurant starten we met de tour door het museum. Je wordt daar met behulp van beeld en geluid terug gezet naar het jaar 1818, het jaar dat de eerste vijf kolonistengezinnen in de Proefkolonie Frederiksoord arriveerden en leer je over het ontstaan van de Koloniën van Weldadigheid.

Door de opgedane kennis in het museum herkennen we, op weg naar onze overnachtingsplek, de oude boerderijtjes en lapjes grond waar de eerste kolonisten ruim 200 jaar geleden woonden en werkten. Opvallend zijn de rechte lanen en waterwegen in het landschap, destijds ontstaan om de Koloniën zo overzichtelijk mogelijk te houden.

We overnachten bij B&B Hoeve Koning Willem 3, een monumentale boerderij stammend uit 1865, gebouwd in opdracht van de Maatschappij van Weldadigheid.

We worden welkom geheten door eigenaresse Ruth die ons op enthousiaste wijze rondleidt op de boerderij en ons een stukje laat mee proeven van het leven op hun biologische melkveebedrijf. We slapen in een van de vier mooie appartementen op de plek waar vroeger de paardenstallen gevestigd waren. In het naastgelegen dorp Vledder dineren we bij Restaurant de Tippe.

De volgende morgen zijn we al vroeg in de stal, want afgelopen nacht is er een kalfje geboren en dat maken we niet iedere dag mee! Het uitgebreide ontbijt maakt het feestje compleet en opgewekt beginnen we aan de eerste etappe. Ons doel van vandaag is het dorpje Zorgvlied, 16 kilometer verderop. Met de wandelkaart, die we bij het bezoekerscentrum van het museum de Proefkolonie kochten, en met de gedownloade GPX-route op onze mobiele telefoons, verlaten we Frederiksoord en wandelen we één van de grootste natuurgebieden van Nederland binnen: Het Nationaal Park Drents-Friese Wold met ruim 6000 hectare bos, heide en beekdalgraslanden. We genieten van de stilte en de schoonheid van de natuur en wandelen door tot het dorp Doldersum. Bij restaurant Grenzeloos eten we een overheerlijke geitenkaassalade terwijl uitbaatster Hellen ons nog meer verteld over het bijzondere gebied waarin we wandelen. Naast eten kun je bij Grenzeloos ook overnachten in het naastgelegen hotel of in een van de natuurhuisje. In het bezoekerscentrum beleef je wat de omgeving te bieden heeft door middel van verhalen die aan verschillende wandel- en fiets routes gekoppeld zijn.

De route gaat verder over het Doldersummerveld, een van de grootste heidevelden van Drenthe. Dit stuk land is niet door kolonisten bewerkt en is met recht een stuk oergrond. We beklimmen een uitkijktoren en hebben een prachtig uitzicht over de weidse velden en uitgestrekte stuifzandgebieden. In Zorgvlied checken we in bij Hotel Villa Nova. Naast het hotel staan 20 ruime boxen voor paarden, niet alleen wandelaars en fietsers, maar ook ruiters zijn welkom! ’s Avonds bestellen we in het restaurant verse asperges en horen we van de eigenaresse Renate dat ze geteeld zijn in het nabijgelegen Veenhuizen, hoe bijzonder is dat!

Helaas regent het de volgende ochtend en starten we de 26 kilometer lange etappe met regenpakken aan. Na een paar kilometer wandelen we de provincie Friesland binnen en passeren we het Canadameer, waar we bij zonnig weer een duik in het water hadden kunnen nemen. Na zo’n tien kilometer wandelen bereiken we Appelscha en hebben we een pitstop bij Eethuis Family Voor diegenen die de 26 kilometer lopen op één dag te veel vinden, zijn er verschillende overnachtingsmogelijkheden in Appelscha en in Ravenswoud.

Gelukkig komt de zon vanachter de wolken tevoorschijn op het moment dat we de route hervatten. We wandelen door het Fochteloërveen, een open en uitgestrekt hoogveenlandschap met rondom bossen, heideterreinen en akkers. Veen, veen en nog eens veen, zover je kijken kunt.

Op eigen risico betreden we het natte voeten pad, een smal pad waar we af en toe met onze schoenen in de natte zachte ondergrond zakken. Mocht je liever droge voeten houden, dan is er de alternatieve route langs het fietspad, maar wij zochten het avontuur op!

Het eindpunt van de route is het Nationaal Gevangenismuseum in Veenhuizen waar we logeren op het binnenterrein in een voormalige bewaarderswoning met de mooie naam: Elk tot Gerief. Tot ons gerief is het: de luxe, sfeervol ingerichte vakantiewoning is van alle gemakken voorzien, met een zithoek, eethoek, houten vloer en een plafond met originele houten balken.

Bij het naastgelegen sfeervolle hotel-restaurant Bitter en Zoet kiezen we een menu samengesteld uit voornamelijk biologische, lokale producten. De wandeling zit er op, we hebben genoten en daar proosten we op.

Als afsluiting van de wandeltocht bezoeken we de volgende morgen het Gevangenismuseum. Het interactieve museum geeft op een schitterende wijze een duidelijk beeld van het gevangenisdorp en de voormalige onvrije Kolonie van Weldadigheid.

De 42 kilometer wandelen is niet alleen een ervaring in de natuur maar ook een lesje cultuur. In korte tijd leerden we veel over de bijzondere geschiedenis van de Koloniën van Weldadigheid.
Het Koloniepad, een weldadige manier van ontdekken, ervaren en genieten. Een absolute aanrader.

Wandelroute is te downloaden op: www.drenthe.nl/fietsen-wandelen/routes/334974483/koloniepad